東京大学社会科学研究所

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研究

『社会科学研究』第63巻第2号

地域的な企業家クラスターの形成メカニズムの分析― 温州の商人集団に基づく研究―
The Creation of Local Entrepreneurial Clusters: A Study based on the Observations on the Merchants of Wenzhou
張一力・倪 蟀・余向前(丸川知雄訳)/ZHANG Yili, NI Jing, YU Xiangqian

Keywords: 温州, 企業家クラスター, 商人集団, 社会ネットワーク, 文化,

抄録

 温州市の産業集積には,必ずその背景に当該地域に大量の企業家が同一産業に従事する「企業家クラスター」が存在する.企業家クラスターは単に製造業の産業集積という形で顕現するだけでなく,例えば温州市永嘉県橋頭鎮の出身者で広東省に事務所を構えて国際的なアパレルや革靴のブランド代理業を営む企業家が非常に多い.永嘉県花坦郷の出身者は中国各地の都市近郊でスーパーを営んでいる.こうした企業家クラスターの輩出を説明するには社会ネットワークと温州特有の文化の影響を考える必要がある.

abstract

Behind all the industrial clusters in Wenzhou, which is famous for having many industrial clusters, there exist “entrepreneurial clusters”, which denote that a lot of local entrepreneurs engage in the same kind of business. “Entrepreneurial clusters” not only manifest themselves as manufacturing industrial clusters but also in other forms. For example, many entrepreneurs from Qiaotou Town, Yongjia County, Wenzhou, engage in the agency business of international apparel and shoe brands, having their headquarters in Guangdong Province. Many people from Huadan Town, Yongjia County, run supermarkets at the suburbs throughout China. The emergence of such “entrepreneurial clusters” can be explained by social networks and the peculiar culture of Wenzhou.

社會科學研究 第63巻 第2号(2011-11-15発行)

(更新日: 2012年 11月 2日)

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