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『社会科学研究』第59巻第5・6合併号
ニューヨーク市初等中等教育の財政構造と特質
The Fiscal Structure and Features of Public Elementary and Secondary Education of the City of New York
塙武郎/HANAWA Takeo
Keywords: 学校区, 地方財産税(自主財源), 一般基金, 州運営費交付金, 財政力指数,
抄録
本稿は,ニューヨーク市(以下,市教育局)を事例としてアメリカの初等中等教育の財政構造と特質について「州・地方財政」の視点から検討する.初等中等教育行政に専門特化する学校区は,財政面で州から独立性をもつ地方政府であり,地方財産税の自主管理により教育費を賄っている.市教育局の場合,市の行政組織の一部であるため,教員給与や学校施設費等の経常的経費(一般基金)だけを主に管理し,その一般基金には市の自主財源と州運営費交付金(Flex Aid)が投入されている.州運営費交付金は,学校区の「財政力指数」(CWR)を用いて算定・配分され学校区間の所得再分配を担っている.教育財政の特質を象徴する同補助金は,第1に財源格差の「平準化」ではなく,「縮小」を目的とし,第2に貧困学校区には手厚いが,富裕学校区にも少額ながら配分することによって州・地方政府間の公平なパートナーシップを図り,第3に富裕学校区から余剰財源を削ぎ取って貧困学校区に分配するものではないと論じる.
abstract
This paper discusses about the fiscal structure and features on the public elementary and secondary education system operated in a scheme of "State and Local Government Finance", through a case study of the New York City Department of Education (DOE). The school districts existing as the local government, independent from the States, does finance its own revenues from local property tax. Discussing the DOE, it mainly allocates the operational expenditures such as Teacher Salaries in the General Fund, supported by local property tax levies and the "Flex Aid" from the NY State. The Aid distributes the money to school districts in using the fiscal indicator of "Combined Wealth Ratio" (CWR), and it symbolizes the structural feature of the public education finance. This paper concludes that the Aid is primarily; (1) to just "reduce" the gap between the wealthiest and the poorest district, (2) to be funded even smaller money to the wealthiest district as well as the poorest funded much, in order to maintain a state-local partnership, and, (3) never to take away nor distribute the local tax revenues from the wealthier districts to fund the poorer.
社會科學研究 第59巻 第5・6合併号(2008-03-21発行)
(更新日: 2012年 11月 2日)