東京大学社会科学研究所

東京大学

MENU

研究

社研セミナー

遅れた独立規制委員会の登場:党内力学的要因
Intra-party dynamics and the belated reappearance of independent regulatory agencies in Japan
Gregory W. Noble(社会科学研究所)

日時:2023年1月10日(火)15時~16時40分
場所:オンライン(Zoom)
報告言語:日本語
参加方法:所外の方はこちらのお申込フォームからお申込ください。当日午前にZoomのURLを送付いたします。

(申込締切日:1月9日 16:00)

報告要旨

 数十年にわたり独立規制委員会 (Independent Regulatory Agencies--IRAs)を拒否してきた日本の保守エリートは、1990年後半以降に方針を転換し、主に内閣の下に一連の新しいIRAを創設した。設立された十数件のIRAから得られたエビデンスは、社会経済的発展、地域的・世界的な相互作用、あるいは与党が後継者の裁量を狭めようとする戦略的行動に焦点を当てている現在の説明が完全に間違ってはいないものの、日本のIRA設立の時期、場所、手続きなどの重要な側面を説明できないことを示唆している。ここで提案する分析は、党内力学に焦点を当てるものである。1990年代半ばに選挙制度改革と中央省庁再編が行われた後、自民党指導者はIRAを利用して、政策決定能力に対する最大の脅威である恩顧主義的な党員や利益団体、さらには専門能力に欠ける官僚から比較的独立しつつ、党指導者に反応する二層構造の規制機関を作ることに成功した。また、IRAの多くは省庁下ではなく内閣に置かれ、その委員の経歴や労働環境は慎重に管理された。


 After decades of rejecting independent regulatory agencies, Japanese conservative elites changed course and created a series of new IRAs, mostly under the cabinet. Evidence presented here from the more than one dozen IRAs established since the late 1990s suggests that current explanations focusing on socio-economic development, regional and global interactions, or the desire of ruling parties to bind the hands of their successors, while not entirely wrong, fail to account for crucial aspects of Japanese IRA formation, including timing, location, and insulation procedures. The alternative partisan explanation proposed here focuses instead on intra-party dynamics. After passage of electoral and bureaucratic reforms in the mid-1990s, LDP leaders used IRAs to create a form of two-tiered insulation making regulatory agencies relatively independent from the biggest threats to the government’s capacity to make credible policy commitments—sub-governments comprised of clientelistic party backbenchers, entrenched generalist bureaucrats deficient in specialized skills, and interest groups—yet still responsive to party leaders. They placed most IRAs in the cabinet rather than in line ministries, and carefully controlled the backgrounds and working conditions of agency commissioners.



TOP